Urządzenia do ogrodu sprawne na wiosnę

Urządzenia spalinowe ułatwiają nam pielęgnację ogrodu, zwłaszcza przygotowanie gleby pod rabaty kwiatowe, warzywnik, zielnik czy do założenia trawnika oraz koszenie, przycinanie krzewów i żywopłotów.
Wymiana filtra powietrza Wymiana filtra powietrza
Kontrola poziomu oleju Kontrola poziomu oleju
Zlewanie zużytego oleju Zlewanie zużytego oleju

Glebogryzarka, kosa i kosiarka to prawdziwi asystenci każdego ogrodnika – zawodowego jak i miłośnika ogrodu, który pieczołowicie dba o swój zielony zakątek. Jednak aby nasz ogród wyglądał pięknie, a roślinność była również zdrowa i silna, warto zadbać o to, by pracować w nim dobrym i sprawnym sprzętem.

Po dłuższym okresie niepracowania ze spalinowymi urządzeniami w ogrodzie warto zajrzeć do instrukcji obsługi danej maszyny, w której zawarte są informacje o jej funkcjonowaniu, zasady bezpieczeństwa oraz dokładne wskazówki na temat prawidłowej jej konserwacji.

„Pierwszą dobrą zasadą przed przystąpieniem do przeglądu technicznego urządzenia spalinowego jest zdjęcie fajki świecy zapłonowej.” - radzi Mariusz Czarnocki z Aries Power Equipment.„Dzięki temu unikniemy przypadkowego uruchomienia silnika. Wszystkie maszyny Honda są bezpieczne dla użytkowników, ale warto o tym pamiętać, gdy nie mamy zbyt dużego doświadczenia w obsłudze tego typu urządzeń.”

Kontrola świecy zapłonowej

Zaczynamy od odłączenia końcówki przewodu zapłonowego i wykręcenia odpowiednim kluczem świecy. Jeśli jest na niej dużo nalotu, pęknięcia czy uszkodzenia izolatora – trzeba ją wymienić. Wkręcanie świecy zaczynamy ręcznie i dokręcamy kluczem o dodatkowe 1/8-1/4 obrotu, w przypadku nowej - o ½ obrotu. Niewłaściwie dokręcona świeca może uszkodzić silnik. Na końcu zakładamy fajkę świecy zapłonowej.

Kontrola filtra powietrza

„Zabrudzony i zatkany filtr powietrza pogarsza pracę silnika, a nawet może go uszkodzić.” – ostrzega Mariusz Czarnocki z Aries Power Equipment. „Filtr powinniśmy wymieniać przynajmniej raz w roku – praktycznie zawsze na wiosnę. Natomiast w trakcie sezonu – dobrze jest sprawdzić jego stan przed każdym użyciem urządzenia. Dotyczy to przede wszystkim kos i kosiarek, ponieważ w przypadku intensywnego koszenia może się okazać, że filtr musimy wymieniać częściej. Wszelkie wskazówki na temat eksploatacji filtra powietrza w maszynach Honda zawarte są w tabelach przeglądów w instrukcji obsługi danego modelu urządzenia.” Kontrola filtra powietrza polega na sprawdzeniu jego czystości, przepuszczalności i kształtu – ważne, by nie nosił oznak deformacji. Jeśli jest pokryty delikatną warstwą zanieczyszczeń, należy nim lekko uderzyć w twardą powierzchnię lub, jeżeli mamy taką możliwość, przedmuchać go sprężonym powietrzem o ciśnieniu do 30 psi. Przedmuchiwania dokonujemy od strony wewnętrznej na zewnątrz. Należy również wytrzeć brud z wewnętrznej strony pokrywy filtra i oczyścić jego bazę za pomocą lekko wilgotnej ściereczki.

UWAGI:
• Nie czyścimy filtra szczoteczką, by nie wetrzeć brudu głębiej.
• Zanieczyszczenia nie mogą dostać się do kanału powietrznego prowadzącego do gaźnika.
• Papierowy filtr powietrza musi być suchy.
• Nie uruchamiamy silnika bez założonego filtra, by nie narażać silnika na przedwczesne zużycie

Kontrola poziomu oleju

Jeżeli podczas konserwacji urządzenia przed zimą, silnik nie został zalany olejem – jest to pierwsza czynność do wykonania przed rozpoczęciem prac wiosennych. W tym celu należy wykręcić bagnet olejowy i wlać olej w ilości wskazanej w instrukcji obsługi danej maszyny. Następnie sprawdzamy poziom oleju za pomocą wytartego bagnetu, który należy włożyć do końca, ale bez wkręcania go, i wyjąć. W razie potrzeby – dokonujemy korekty poziomu oleju. Jeśli natomiast urządzenie było przechowywane przez zimę z silnikiem napełnionym nowym olejem – na wiosnę trzeba sprawdzić jego poziom.

„Filtr powietrza, świeca zapłonowa i olej – to trzy podstawowe elementy urządzeń spalinowych, które należy sprawdzić wiosną przed rozpoczęciem prac w ogrodzie. Warto zaopatrzyć się w specjalny zestaw serwisowy zawierający te trzy elementy, przypisany do modelu silnika.” – radzi Mariusz Czarnocki.